Edukacja pełna wyzwań

Edukacja pełna wyzwań

Jesteśmy świadkami niezwykle dynamicznych przemian zachodzących na świecie. Podczas gdy transformacja cyfrowa otwiera ludziom niesamowite możliwości, to aby móc podążać za tymi zmianami, kluczowe staje się posiadanie przez nich odpowiednich umiejętności. Tych jednak na rynku pracy już dziś brakuje. Analiza Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazuje na wysoki i pogłębiający się niedobór specjalistów w branży IT. Komisja Europejska alarmuje, że już teraz ponad trzy czwarte przedsiębiorstw w UE zgłasza trudności ze znalezieniem pracowników posiadających niezbędne umiejętności. W PCSS stawiamy czoła tym i podobnym wyzwaniom jakie stawia przed nami cyfrowa gospodarka.

Podczas gdy Inicjatywa „Europejski Rok Umiejętności 2023”, ogłoszona przez Komisję Europejską ma pomóc przedsiębiorstwom rozwiązać problem niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej w UE, Laboratorium Innowacyjnej Edukacji PCSS pod kierownictwem Bogdana Ludwiczaka, wspólnie ze współpracującymi z PCSS ekspertami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza zaplanowali szereg działań zmierzających do popularyzacji podejścia STEAM w polskich szkołach jako sposobu rozwijania umiejętności przyszłości wśród uczniów. Inicjatywa „STEAM w Szkole” oparta jest na trzech filarach: edukacja, popularyzacja, badania naukowe.

W obszarze „Edukacja” eksperci (prof. UW, dr hab. Marlena Plebańska, Uniwersytet Warszawski, prof. UAM, dr hab. Natalia Walter oraz dr hab. Agnieszka Iwanicka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zbigniew Karwasiński, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe) wraz z zespołem graficznym Działu Zaawansowanej Wizualizacji i Interakcji opracowali i rozdystrybuowali z pomocą MEiN do wszystkich szkół w Polsce materiały edukacyjne skierowane dla nauczycieli – interaktywne plakaty z warstwą cyfrową. Obejmowały one dziesięć zagadnień dotyczących STEAM, ilustrowanych przygotowanymi specjalnie na tę okazję, a zrealizowanymi we współpracy z działem Nowych Mediów, filmami.

W obszarze „Popularyzacja” eksperci podczas konferencji, podcastów, wydarzeń edukacyjnych oraz na łamach prasy dzielili się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym edukacji w modelu STEAM. Zwracali uwagę na potrzebę realizacji projektów edukacyjnych w szkołach jako sposobu rozwijania innowacyjności i kreatywności oraz na metody i sposoby rozwijania umiejętności rozwiązywania złożonych problemów, krytycznego myślenia, pracy zespołowej i przedsiębiorczości.

W obszarze „Badania naukowe” rozpoczęto badania „Analiza wdrażania podejścia edukacyjnego STEAM w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych”. Celem poznawczym rozpoczętych badań jest analiza stopnia i sposobów wdrażania podejścia STEAM w polskich szkołach, a także poznanie nastawienia uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów na taki sposób projektowania działań edukacyjnych. Badania zostaną zakończone w roku 2024.

Ponieważ świat zmienia się w niespotykanym tempie, istotne jest, aby uczniowie zostali odpowiednio przygotowani na wyzwania i możliwości XXI wieku. Jesteśmy przekonani, że edukacja w modelu STEAM to najważniejsza część tego przygotowania.

Zbigniew Karwasiński
Dział Zaawansowanej Wizualizacji i Interakcji, PCSS