O technologii 3D dla dziedzictwa kulturowego

O technologii 3D dla dziedzictwa kulturowego

W malowniczo położonej siedzibie Fondazione Bruno Kessler (FBK) znajdującej się w budynku dawnego kościoła w Trydencie odbyło się spotkanie dwóch projektów: 3DBigDataSpace związanego z agregacją, przetwarzaniem i wzbogacaniem obiektów 3D dla dziedzictwa kulturowego oraz 3D-4CH mającego na celu powołanie centrum kompetencji 3D dla zbiorów dziedzictwa. Oba projekty rozpoczęły się w lutym 2025 r. i są finansowane przez Komisję Europejską.

W trakcie czterodniowego wydarzenia (17-20 lutego 2025 r.) dyskutowano przede wszystkim o szczegółach podejmowanych prac oraz o najbliższych planach. Projekt 3DBigDataSpace (10 konsorcjantów) potrwa półtora roku, a jego wyniki stanowić będą ważny wkład w przyszłe centrum kompetencji 3D. Działania w 3D-4CH (20 partnerów) skoncentrują się początkowo na stworzeniu platformy on-line – przestrzeni dla materiałów szkoleniowych, źródeł obiektów 3D, narzędzi do obróbki i wizualizacji oraz informacji o firmach czy instytucjach prowadzących badania, a także świadczących usługi w dziedzinie obiektów 3D.

W spotkaniach wzięli udział przedstawiciele PCSS: Tomasz Parkoła – Kierownik Pionu Usług Sieciowych, Maciej Głowiak – Kierownik Działu Nowych Mediów oraz Paweł Marciniak z Działu Bibliotek Cyfrowych i Platform Wiedzy. Poznańskie Centrum partycypuje w obu wspomnianych projektach. W ramach 3DBigDataSpace rozwijana będzie przeglądarka plików 3D, która umożliwia użytkownikom interakcję ze złożoną zawartością 3D bezpośrednio w przeglądarkach internetowych, zapewniając bardziej wciągające i dostępne wrażenia bez potrzeby korzystania ze specjalistycznego oprogramowania. Powstaną również narzędzia do agregacji (z serwisów zewnętrznych) oraz wzbogacania zasobów 3D, a w szczególności do automatycznego rozpoznawania treści i geolokalizacji za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji. Planowane jest również przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz cyklu warsztatów związanych z digitalizacją obiektów dziedzictwa kulturowego czy ze skanowaniem laserowym.

W projekcie 3D-4CH PCSS zajmie się analizą, a także testami dostępnych narzędzi do przetwarzania, rekonstrukcji i wzbogacania obiektów 3D oraz metadanych powiązanych z odpowiednimi zasobami. Ponadto prowadzone będą prace nad publikacją i agregacją modeli, wykorzystaniem technologii XR oraz projektem platformy Centrum Kompetencji. Istotnym elementem okaże się również zebranie istniejących oraz wytworzenie nowych treści szkoleniowych dla osób zawodowo związanych z technologiami 3D w obszarze dziedzictwa kulturowego. W tym celu PCSS planuje udostępnić możliwości swojego studia TV dla partnerów projektu odpowiedzialnych za kursy i szkolenia.

Foto. Time Machine Organisation