O technologii 3D dla dziedzictwa kulturowego

O technologii 3D dla dziedzictwa kulturowego

W malowniczo położonej siedzibie Fondazione Bruno Kessler (FBK) znajdującej się w budynku dawnego kościoła w Trydencie odbyło się spotkanie dwóch projektów: 3DBigDataSpace związanego z agregacją, przetwarzaniem i wzbogacaniem obiektów 3D dla dziedzictwa kulturowego oraz 3D-4CH mającego na celu powołanie centrum kompetencji 3D dla zbiorów dziedzictwa. Oba projekty rozpoczęły się w lutym 2025 r. i są finansowane przez Komisję Europejską.

W trakcie trwającego cztery dni wydarzenia (17-20 lutego 2025 r.) dyskutowano przede wszystkim o szczegółach podejmowanych prac oraz o najbliższych planach. Projekt 3DBigDataSpace będzie trwał półtora roku, stąd niezmiernie istotna jest właściwa koordynacja pracy 10 konsorcjantów. Wspólne spotkania obu projektów były o tyle istotne, że wyniki projektu 3DBigDataSpace stanowić będą istotny wkład w przyszłe centrum kompetencji 3D. To ostatnie zrzesza 20 partnerów i w pierwszym etapie skupi się na projekcie i wytworzeniu platformy on-line, na której znajdzie się miejsce na materiały szkoleniowe, źródła obiektów 3D, narzędzia do obróbki i wizualizacji, jak również informacje o firmach i instytucjach prowadzących badania czy świadczących usługi w dziedzinie obiektów 3D.

W spotkaniach wzięli udział przedstawiciele PCSS: Tomasz Parkoła – Kierownik Pionu Usług Sieciowych, Maciej Głowiak – Kierownik Działu Nowych Mediów oraz Paweł Marciniak z Działu Bibliotek Cyfrowych i Platform Wiedzy. Poznańskie Centrum jest partnerem obu wspomnianych projektów; w ramach prac prowadzonych w 3DBigDataSpace rozwijana będzie przeglądarka plików 3D, umożliwiająca użytkownikom interakcję ze złożoną zawartością 3D bezpośrednio w przeglądarkach internetowych, zapewniając bardziej wciągające i dostępne wrażenia bez potrzeby specjalistycznego oprogramowania. Powstaną również narzędzia do agregacji treści 3D z serwisów zewnętrznych, ich wzbogacania, a w szczególności automatycznego rozpoznawania treści i geolokalizacji za pomocą mechanizmów sztucznej inteligencji. Planowane jest również przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz cyklu warsztatów związanych z digitalizacją obiektów dziedzictwa kulturowego i skanowaniem laserowym.

W projekcie 3D-4CH PCSS zajmie się analizą i testami dostępnych narzędzi do przetwarzania, rekonstrukcji i wzbogacania obiektów 3D oraz związanych z nimi metadanych. Ponadto prowadzone będą prace nad publikacją i agregacją modeli, wykorzystaniem technologii XR oraz projektem platformy Centrum Kompetencji. Istotnym elementem jest także zebranie istniejących i wytworzenie nowych treści szkoleniowych dla osób zawodowo związanych z technologiami 3D dla dziedzictwa kulturowego. W tym celu PCSS planuje udostępnić możliwości swojego studia TV dla partnerów projektu tworzących kursy i szkolenia.