Słuchowiska radiowe powracają w nowej formie, stając się oknem na świat dla osób niewidomych i niedowidzących. Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe podjęło współpracę z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla dzieci Niewidomych w Owińskach i zaprezentuje jego podopiecznym dwa słuchowiska ambisoniczne, czyli z dźwiękiem 360°, imitującym autentyczne rozmieszczenie odgłosów w przestrzeni. Dzięki temu słuchacz zyska możliwość pełnego zanurzenia w dźwięku, aby czuł się nie tylko obserwatorem, ale i uczestnikiem wydarzeń.
Dział Nowych Mediów PCSS ma doświadczenie w dziedzinie dźwięku przestrzennego i ambisonicznego, dlatego w ramach współpracy z ośrodkiem wyprodukował słuchowiska w technologii ambisonicznej. Za ich realizację dźwiękową odpowiadają Jan Skorupa i Wojciech Raszewski. Dzięki specjalistycznej instalacji dźwiękowej znajdującej się w PSNC Future Labs możliwa będzie projekcja słuchowisk zrealizowanych w formie wielokanałowej –przestrzennej.
8 marca o godz. 16.00 podopiecznym ośrodka w Owińskach zaprezentowane zostaną dwa słuchowiska: „Współczesny Kopciuszek” oraz „Żaba nie Śmieszka”.
Historia Kopciuszka z Poznania stworzona została przez studentów i wykładowców z Radia Meteor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Baśniowa opowieść w wielkomiejskiej współczesności prezentowana była m.in. w Polskim Radiu i na Międzynarodowym Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk. Przekształcona została na wersję ambisoniczną, ale i zmodyfikowana w scenariuszu, bo Kopciuszek w nowych szatach musi odnaleźć się nie tylko w relacjach ze złą macochą i siostrami, ale także w czasach pandemii. Za reżyserię słuchowiska odpowiada Gabriela Jelonek.
Z kolei „Żaba nie Śmieszka” to jeden z projektów Festiwalu Słuchowisk 2021. Słuchowisko powstało we współpracy z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Tekst sztuki Michała Kaźmierczaka wyreżyserowała Maria Marcinkiewicz-Górna, a muzykę skomponował i wykonał Piotr Skotnicki. W słuchowisku usłyszymy głosy aktorów z poznańskich teatrów – Polskiego i Nowego. „Żaba nie Śmieszka” to opowieść dla dzieci, w której pewna żaba wyśmiewana przez rówieśników postanawia odpłynąć do odległej części morza, aby tam zaprzyjaźnić się z meduzą. Co wyniknie z tego spotkania?
Edukacja dzieci przez dźwięk
Dźwięk przestrzenny jest szczególnie ważnym elementem w rehabilitacji, wczesnej edukacji oraz podstawowej komunikacji osób niewidomych i słabowidzących z otaczającym ich światem. Imitacje dźwiękowe autentycznych przestrzeni akustycznych (sklepy, lotniska, ulice, dworce kolejowe) są podstawowym sposobem i pierwszym etapem pomocy w nauce orientacji w przestrzeni. W pracowni tyfloakustycznej w sposób bezpieczny, bez wychodzenia z ośrodka w Owińskach osoby niewidzące i słabowidzące mają możliwość dokonywania pierwszych prób integracji, jak i rozwijania swoich umiejętności słuchowej orientacji w przestrzeni nie narażając się na niebezpieczeństwa.
Oprócz aspektów czysto użytkowych, dźwięk to również medium dające rozrywkę osobom niewidomym, a słuchowiska nazywane są często „Netflixem dla niewidomych”. Technologia ambisoniczna jest coraz bardziej popularna w udźwiękowieniu gier komputerowych czy prezentowaniu wydarzeń online. W pandemii zaczęła być częściej wykorzystywana, aby dać widzom i słuchaczom zamkniętym w domach poczucie uczestniczenia np.: w meczach, na Igrzyskach Olimpijskich czy na koncertach.
Więcej informacji:
Słuchowisko „Współczesny Kopciuszek” – Gabriela Jelonek, PCSS, gjelonek@man.poznan.pl
Festiwal Słuchowisk i „Żaba nie Śmieszka” – Anna Szamotuła, anna.szamotula@gmail.com
Produkcja dźwięku ambisonicznego – Jan Skorupa, PCSS, jskorupa@man.poznan.pl
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla dzieci Niewidomych w Owińskach – Marek Jakubowski, jakubowski@post.pl